A Lada története

VAZ-2105A Lada évtizedeken át fogalom, sőt annál is több, jelkép volt. Magyarországon elsősorban a gulyáskommunizmusként ismert korszaké, amikor is a politizálásról való lemondásért cserébe – ’56 még nem volt olyan messze – szerény jólétet biztosítottak az embereknek. Eltűntek az utcaképhez korábban szervesen hozzátartozó, az élelmiszerboltok előtt kígyózó sorok, a ruha- és műszaki üzletekben pedig olykor már nyugati áruk is felbukkantak. Egyre többeknek sikerült szerény, de mégiscsak saját lakást vásárolniuk, a szerencsésebbek egy kis hétvégi kertre, vityillóra is szert tudtak tenni. Sőt, esetleg autóra is – persze az akkoriban sokkal nagyobb szó volt, mint ma. A túlnyomó többség számára a motorizáció csúcsát a Trabant jelentette. A Skoda-, Wartburg- és Dacia-tulajok már az utak császárainak képzelhették magukat, de a hierarchia élén vitathatatlanul a Lada – régebbi nevén Zsiguli – állt, amely igazi státuszszimbólumnak, presztízsautónak számított. A magán- és állami autóként is hatalmas karriert befutott márka mára gyakorlatilag Oroszországba és néhány volt tagköztársaságba szorult vissza, kevés reménnyel arra, hogy az egykori dicsfény még egyszer felragyog. De hogyan is kezdődött ez a szocializmusra olyannyira jellemző történet? - >> folytatás